Elsi liikkeellä

Tiistai  19.6.2018NSPA - seminaari
Tiistai  17.7.2018 - Perjantai 20.7.2018Suomi-Areena
Lauantai  28.7.2018Motonet GP - kisojen avaus

Ajankohtaista

Talvitienhoidon puutteet korjattava!

Share |
21.01.2018

Iisalmen Sanomat 21.1.2018

Talvitienhoidon puutteet korjattava!

Teiden talvikunnossapito on saanut osakseen kritiikkiä ja syystäkin.

Me kapeiden ja mutkaisten teiden ritarit tunnemme tilanteen arjessamme riippumatta siitä, olemmeko liikenteessä henkilöautolla vai isommalla pelillä. Kaikkina vuodenaikoina.

Vieremäläisten viljelijöiden luisteluratavideo kuvasi asian paremmin kuin tuhat sanaa ja sai osakseen ansaittua huomiota. Vieremän kunta onkin jo aiemmin neuvotellut tienpidosta Ely-keskuksen ja muiden viranomaisten kanssa. Kunta kutsui myös laajan sidosryhmäjoukon keskustelemaan asian äärelle.

Akuuttina ratkaisuna Liikennevirasto on nostanut hoitoluokkia yli 600 kilometrillä merkittävimmillä tieosuuksilla tälle vuodelle, mutta tarve on paljon suurempi. Palautetta tulee sekä yksittäisiltä tienkäyttäjiltä että yrityksiltä.

Vieremän tilaisuudessa pohdimme, onko töiden ajoitus oikea vai onko työn taso laskenut. Puheenvuoroissa kiinnitettiin huomiota myös valvontaan.

Tienkäyttäjien tyytymättömyyteen vaikuttaa yleensä kaksi päätekijää; joko tilaajan asettamat laatuvaatimukset eivät ole tienkäyttäjiä tyydyttäviä tai sitten urakoitsija ei ole tuottanut tilattua laatua.

Tiestön hoitoon ja talvikunnossapitoon varatut resurssit eivät vastaa Itä-Suomessa tämän päivän vaatimuksia. Kuljetusten tarve ja kuljetuskaluston koko ovat vuosien mittaan kasvaneet, erityisesti nousevan biotalouden tarpeiden myötä.

Jos hokkarit ovat paras kulkupeli maantiellä, uudet ratkaisut talvikunnossapitoon on otettava käyttöön ja pian, niin tienkäyttäjien turvallisuuden

takaamiseksi kuin myös elinkeinoelämän kuljetusten varmistamiseksi.

Yksikin mäkeen juuttunut tukkirekka, kyljelleen kellahtanut maitoauto puhumattakaan hengenvaaraa aiheuttaneista tilanteista, on liikaa.

Talvikunnossapidon urakkasopimusten ketjuttamisen purkamisessa on yksi ratkaisun avain. Tällä hetkellä pääurakoitsija määrittää aliurakoitsijoiden toimet, kuten aurauksen tai hiekoituksen.

Käskytysketjun ylin, pääurakoitsija, on kaukana syrjäteistä ja hakee myös toiminnan taloudellista kannattavuutta. Tienkäyttäjän tarpeet ja todelliset keliolosuhteet hukkuvat talouden tavoitteiden ja toimivaltuuksien jalkoihin.

Urakkakilpailutusten rinnalla automaattinen ja ajantasainen tieto väylien kunnosta auttaa urakoiden laadunvalvonnassa tulevaisuudessa entistä paremmin.

Vaikka itsekin voi todeta, kuinka lumi mukavasti tasoittaa pahimmat kuopat teillä, vaatii teiden asiallinen talvikunto tietenkin hyvää tiestön peruskuntoa.

Tiestön korjausvelkaa on saatu tasoitettua, koska nykyhallituksen toimin kurssia on käännetty isoilla satsauksilla parempaan suuntaan.

Tästä huolimatta huonokuntoisia päällystettyjä maanteitä alueellamme on vielä 1 120 kilometriä ja korjausvelka kasvaa vielä noin 40 kilometriä vuodessa. Valintoja liikkumisen parantamiseksi on siis tehtävä myös tulevien hallitusten.

 

15.06.2018MEP Katainen: Maataloustuottajien asemaa elintarvikeketjussa parannettava
15.06.2018MEP viikkokirje
14.06.2018Uudella innolla, naisvaltaisella johdolla!
07.06.2018MEP viikkokirje
05.06.2018MEP Elsi Katainen kutsuu suomalaisen ruokaketjun toimijat koolle - ruokamarkkinat tarvitsevat reilut pelisäännöt
05.06.2018Maaseudun kohtalo on nyt veitsen terällä
01.06.2018MEP viikkokirje
31.05.2018Suomalaiset tukevat käytännönläheistä EU - linjaa
22.05.2018Kasvukipuja Ylä-Savossa
18.05.2018MEP viikkokirje

Siirry arkistoon »